Pages

Monday 2 June 2014

Anda Ada Parut Jerawat?


Anda Ada Parut Jerawat? - Ramai orang tertanya-tanya bagaimana untuk menghilangkan parut jerawat. Namun tidak semua yang ketahui hal sebenar parut jerawat dan bagaimana untuk menghilangkannya.

Parut jerawat merupakan parut muka yang sering kali memalukan yang ditinggalkan akibat kesan buruk jerawat. Walaupun tidak menyakitkan, parut ini boleh menjadi besar dan dalam. Kulit setiap orang adalah berbeza dan sesetengah daripada mereka mungkin melihat keputusan yang lebih baik daripada orang yang lain, walau bagaimanapun terdapat banyak cara yang semula jadi dan berkesan untuk mengurangkan serta menghapuskan parut jerawat.

Parut jerawat terjadi adalah disebabkan oleh jerawat itu tersendiri.

Untuk mengurangkan berlakunya dan parahnya parut jerawat , anda harus kurangkan kemunculan jerawat.

Pembersihan dan penjagaan muka yang betul adalah sangat penting.


  • Basuh muka anda sekurang-kurangnya dua kali setiap hari dengan menggunakan pembersih yang halus dan lembut.
  • Sapukan pelembap bebas minyak sejurus selepas mandi.
  • Tukar sarung bantal dan cadar anda dengan kerap.
  • Elakkan daripada menyentuh muka anda sebanyak yang mungkin.
  • Selain itu, jika anda memilih untuk memakai alat solek, pilih produk yang lembut dan sentiasa hilangkan alat solek itu dengan sebaik mungkin setiap malam.

Sebagai tambahan untuk menjaga kulit anda bagi mengelakkan jerawat yang berpotensi, anda pasti mahu menjalankan rawatan khas kepada kulit anda bagi membantunya tumbuh semula. Jika anda ingin mengetahui bagaimana untuk menghilangkan parut jerawat secara semulajadi, di sini terdapat beberapa cara yang anda boleh cuba.

Satu solusi semulajadi yang baik untuk membantu kulit anda sembuh adalah dengan menggunakan vitamin E secara langsung ke atas kulit. Vitamin E boleh menjadikan kulit kelihatan sangat berminyak, jadi ianya terbaik untuk menjalankan rawatan ini pada waktu malam betul-betul sebelum tidur.

Hanya membocorkan kapsul vitamin E dan sapu cecair yang terdapat di dalamnya ke atas kulit yang bersih. Sejak vitamin E merupakan penyembuh semulajadi yang sangat baik, ia akan memberikan kulit anda dengan nutrien yang diperlukan untuk tumbuh semula tanpa meninggalkan parut jerawat.

Menggunakan exfoliator yang lembut sekali seminggu juga akan membantu untuk mengurangkan keparahan parut jerawat. Serbuk soda merupakan exfoliant yang sangat baik dan lembut yang kebanyakan daripada anda telah mempunyainya di dalam rumah anda.

Ini merupakan salah satu ubat dari rumah yang terbaik untuk parut jerawat. Buat satu adunan dengan menggunakan serbuk soda dan sedikit air. Sapukan adunan ini secara langsung ke atas kulit yang bersih. Dengan lembut lurutkan adunan tersebut pada kulit anda dengan menggunakan gerakan membulat. Bilaskan dengan teliti dan sapukan pelembap yang ringan, bebas minyak selepas itu. Ini akan membantu untuk memudarkan parut jerawat dan mendedahkan bawah kulit yang lebih sihat.

Air juga merupakan komponen penting untuk kulit yang sihat. Banyak model dan dermatologi menyebut air antara tip-tip utama penjagaan kulit dan jerawat mereka. Pastikan anda minum air yang banyak setiap hari. Malah, anda mungkin mahu mempertimbangkan minum beberapa gelas air lebih daripada jumlah minimum yang disyorkan. Air adalah sokongan yang sangat baik untuk kulit yang sihat dan akan membantu untuk menghapuskan serta menyembuhkan parut jerawat.

Kerana parut jerawat begitu berleluasa, terdapat banyak solusi yang anda boleh beli untuk membantu menyelesaikan masalah ini. Jika anda mencari produk dan ubat untuk parut jerawat, terdapat beberapa produk yang bagus yang anda mungkin mahu pertimbangkan.


  • AHA atau asid alpha hydroxy bertindak sebagai exfoliant kimia yang menghilangkan sel-sel kulit mati dan membantu mendedahkan bawah kulit lebih sihat, yang dari masa ke masa membuatkan parut menjadi pudar.
  • BHAs atau asid beta hydroxy juga membantu kulit untuk tumbuh semula dan sembuh selepas serangan jerawat.
  • Tretinoin seperti itu ditemui dalam Retin -A dan Renova mempunyai kesan penyembuhan pada kulit dan membantu kulit untuk membuat sel-sel baru dengan lebih cepat.


Parut yang lebih luas mungkin memerlukan rawatan yang lebih “advance”.

Jika anda mempunyai jerawat lubang dalam yang memenuhi lebih besar kawasan di muka anda, anda mungkin mahu mencuba pelapisan rawatan laser. Kaedah penyingkiran parut jerawat ini menggunakan laser untuk membakar lapisan atas kulit.

Bunyi ini agak dramatik tetapi tujuannya adalah untuk memaksa kulit anda mencipta sel-sel baru bagi membaiki kawasan yang telah dikenakan laser. Kulit baru yang tumbuh sepatutnya menjadi licin dan tidak berparut. Jika anda ingin mengetahui bagaimana untuk menghilangkan parut jerawat dengan cepat, ini mungkin akan menjadi taruhan anda yang terbaik kerana kaedah-kaedah lain mengambil masa untuk memberi kesan. Pengisi dermis seperti kolagen atau asid hyalouronic boleh juga disuntik ke dalam parut dalam untuk membantu menimbus parut keluar dengan agak cepat.

Kesabaran adalah sangat penting kerana anda belajar bagaimana untuk menghilangkan parut jerawat. Tiada solusi yang boleh menyelesaikan masalah ini dengan segera; proses ini akan mengambil masa. Penjagaan dan penyelenggaraan kulit yang betul akan membantu kulit anda sembuh daripada parut jerawat secara semulajadi.

Dengan melakukan penjagaan yang baik ke atas kulit anda sekarang, anda boleh mengurangkan kekerapan dan keparahan parut jerawat pada masa akan datang.

p/s : Hilangkan jerawat anda dengan produk NANO SOAP - Jerawat Hilang dalam 7 Hari 

No comments:

Post a Comment